Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att för dig som inte läst alla böcker kan många ämnen som diskuteras avslöja saker du inte hunnit läsa än. Nyheter om Isfolket och Margit finns på http://margitsandemo.info
Aktuellt datum och tid: ons sep 08, 2010 11:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 26, 2005 1:28 am 
Vår ängel
Användarvisningsbild

ja.just det att han dör i hans armar är värt att fälla en tår för faktiskt.hade nästan glömt bort det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 01, 2006 7:12 pm 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Villemo skrev:
Jag gråter ästan alltid när det händer nåt sorgligt i böcker eller film.

Sånn har jeg også det... Blir kjempelett rørt når det skjer triste ting i bøker eller på film, men "in real life" skal det mer til.
I bøker/film er det så deilig å bare ta inn over seg alle de triste tingene, for man kan på en måte bare stenge av etterpå...... Selv om det er litt vanskelig i noen tilfeller, spesielt dersom det kan relateres til episoder i eget liv.

Da jeg så Titanic trodde jeg at jeg skulle gråte meg til døde.....!!!
Gråt i maaange timer etter at vi kom hjem fra kinoen :(
Det ville ikke stoppe... hehe Har ikke sett den siden 1998, tør ikke..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 13, 2006 9:35 pm 
Gråfolk
Gråfolk

heikesagaen er bare sååå rørende!!!lille heike som har det vondt fra dag en og livet ut....uff,orker ikke å skrive om ham,begynner nesten å grååtee!!! :cry:

Inläggsrubrik: Re: Mina favoritsnyftscener
InläggPostat: fre aug 04, 2006 4:42 am 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand
Användarvisningsbild

Dan skrev:
Från websidan:

http://dan.larp.se/isfolket/index.html

Längtan
Kolgrim föds. Tengel orkar inte längre. Han vill inte gå en rond till mot det onda arvet utan går i stället hem till Silja. Hon frågar hur Sunniva klarade födseln och Tengel ljuger för henne. Sunniva mår bra och barnet är välartat. Silje blir lycklig och Tengel tar upp en vinflaska till rummet. Där sitter de på sin ålders höst och dricker till lite och kryper sen ner hos varandra. Ruset från vinet och ett narkotiskt preparat gör att Tengel, strax innan han dör av giftet i vinet, tror att det är han är fyrtio år tillbaks i tiden och att det är den unga Silje som ligger hos honom. Barnen hittar dem döda nästa morgon.
Den Ensamme
Mikael Lind är den perfekte tragiske figuren. När den gamle Are ligger för döden i tron att Tarald fortfarande lever och den älskade sonsonen kommer och lägger sig brevid honom, dödligt förgiftad, och tar hans hand så att de ska kunna dö samman, då är Isfolketsagan som bäst. Men han ÖVERLEVER!!!! Jag gråter vid den scenen och blir alltid lika upprörd för att han lever. I stället för att bli den tragiske figuren han skulle vara lever han så att han blir en glad gammal gubbe på Mörby som inte fyller någon funktion överhuvudtaget. Hans nedtecknande av historierna kunde någon annan ha gjort, t.ex. Mattias.
Galgdockan
Den gamla Villemo vaknar på morgonen och finner att livskamraten Dominic, 78 år gammal, inte har stigit upp. När hon inser att det är för att han är död hamnar hon i en slags trance där det enda hon kan säga är att de ju skulle dö samman och att han har lurat henne. Till slut lyckas hon övertyga sig själv om att han är i Norge och iklädd morgonrock trotsar hon vinterkylan för att gå från Mörby till Gråstensholm. Hon kommer en bra bit innan hon faller och dör av kyla och utmattning i snöblasket. Den här scenen är oerhört gripande, trots att Villemo genast tas om hand av andehären.
Heikes död
Jag har aldrig gillat Heikesagan men jag kunde ändå inte låta bli att gråta när Heike dog, trots att han också tas om hand av andehären.

Det är väl dom "bästa snyftscenerna", men värsta av dom är när villemo hittar Domininc, tycker dom är dom bästa i isfolket, så hmeskt :cry:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: haha
InläggPostat: tor dec 14, 2006 10:36 pm 
av Isfolket
av Isfolket

Det där är 3 av dom gpnger som jag gråter, men jag är ganska känslig så jag gråter typ i varenda bok.. men när Villemo och Dominic dör, störtbörja jag.! Jag läser fortfarade några scener ut Blodshämnd medans jag typ läser(som just nu) Drakens tänder..

Inläggsrubrik: Re: haha
InläggPostat: fre dec 15, 2006 9:51 pm 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand
Användarvisningsbild

Villemo<3 skrev:
Det där är 3 av dom gpnger som jag gråter, men jag är ganska känslig så jag gråter typ i varenda bok.. men när Villemo och Dominic dör, störtbörja jag.! Jag läser fortfarade några scener ut Blodshämnd medans jag typ läser(som just nu) Drakens tänder..

Villemos och Dominics död storbölade jag också väldigt länge... så morsan undrade vad som hänt.. ;)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 19, 2007 1:09 am 
Isfolketguru
Isfolketguru

Dan skrev:
VI har alla våra favoriter :-) Jag tror jag har börjat bli mer vänligt inställd mot Heike efter senare genomläsningar. Han är dock lite för mycket Bamse för min smak.

Förklara varför du inte tycker om Heike, mer än att han är för mycke Bamse =P
Han är dröm killen i mina ögon, både till sätt och utseende. kanske lite för hårig men annars så ! Ja, som han vill jag att min pojkvän ska vara. haha

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 17, 2007 7:06 pm 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

när tengel ljuger om födelsen för silje :cry:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 17, 2007 7:07 pm 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand
Användarvisningsbild

Tula Backe av Isfolket skrev:
när tengel ljuger om födelsen för silje :cry:

ja ush, :flower2:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jul 04, 2008 2:38 am 
Gudom
Gudom

Dan skrev:
Från websidan:

http://dan.larp.se/isfolket/index.html

Längtan
Kolgrim föds. Tengel orkar inte längre. Han vill inte gå en rond till mot det onda arvet utan går i stället hem till Silja. Hon frågar hur Sunniva klarade födseln och Tengel ljuger för henne. Sunniva mår bra och barnet är välartat. Silje blir lycklig och Tengel tar upp en vinflaska till rummet. Där sitter de på sin ålders höst och dricker till lite och kryper sen ner hos varandra. Ruset från vinet och ett narkotiskt preparat gör att Tengel, strax innan han dör av giftet i vinet, tror att det är han är fyrtio år tillbaks i tiden och att det är den unga Silje som ligger hos honom. Barnen hittar dem döda nästa morgon.
Den Ensamme
Mikael Lind är den perfekte tragiske figuren. När den gamle Are ligger för döden i tron att Tarald fortfarande lever och den älskade sonsonen kommer och lägger sig brevid honom, dödligt förgiftad, och tar hans hand så att de ska kunna dö samman, då är Isfolketsagan som bäst. Men han ÖVERLEVER!!!! Jag gråter vid den scenen och blir alltid lika upprörd för att han lever. I stället för att bli den tragiske figuren han skulle vara lever han så att han blir en glad gammal gubbe på Mörby som inte fyller någon funktion överhuvudtaget. Hans nedtecknande av historierna kunde någon annan ha gjort, t.ex. Mattias.
Galgdockan
Den gamla Villemo vaknar på morgonen och finner att livskamraten Dominic, 78 år gammal, inte har stigit upp. När hon inser att det är för att han är död hamnar hon i en slags trance där det enda hon kan säga är att de ju skulle dö samman och att han har lurat henne. Till slut lyckas hon övertyga sig själv om att han är i Norge och iklädd morgonrock trotsar hon vinterkylan för att gå från Mörby till Gråstensholm. Hon kommer en bra bit innan hon faller och dör av kyla och utmattning i snöblasket. Den här scenen är oerhört gripande, trots att Villemo genast tas om hand av andehären.
Heikes död
Jag har aldrig gillat Heikesagan men jag kunde ändå inte låta bli att gråta när Heike dog, trots att han också tas om hand av andehären.

:hcry: :hcry: :hcry: :hcry: :hcry: Ahhh, jag storbölar här i min ensamhet!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jul 18, 2009 3:24 pm 
Isfolketguru
Isfolketguru

Gråt ska man inte skämmas över. Bara så ni vet, det känns bättre efter ett riktigt... utbrott, tro mig, än vad det gör innan. Även häxor gråter, vet ni.

InläggPostat: lör jul 03, 2010 8:18 pm 
Isfolketguru
Isfolketguru

Jag kan faktist inte komma ihåg någon dödsscen när någon av de goda dör som jag inte gråter till.
Det är nog lite orättvist men jag kan inte gråta när någon av de onda dör. Jag kan tycka synd om dem men inte gråta.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar