Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att för dig som inte läst alla böcker kan många ämnen som diskuteras avslöja saker du inte hunnit läsa än. Nyheter om Isfolket och Margit finns på http://margitsandemo.info
Aktuellt datum och tid: ons sep 08, 2010 11:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Böckerna med Heike
InläggPostat: tor jul 29, 2010 9:49 pm 
Isfolksfan
Isfolksfan

Har läst serien många, många gånger och läste just nu om Drakens Tänder, Korpens Vingar och den sviten. Först nu slår det mig - hur tusan lärde sig Heike tyska??? Han säger att hans mor ju var tyska, men hon dog vid födseln. Vid sju månaders ålder lämnades han till Sölve, som anställde en gammal dövstum kvinna (har jag för mig) som ytterst motvilligt skötte om honom en kort tid innan hon dog. Efter det var Elena den första människa han såg. Sölve pratade väl knappast tyska med Heike? Hur kunde han då redan detta språk när han red norrut?

Inläggsrubrik: Re: Böckerna med Heike
InläggPostat: mån aug 16, 2010 2:43 pm 
Gråfolk
Gråfolk

Oj, det har jag inte tänkt på ens. Bra gjort.
Ja, man kan ju undra. :ponder2:

InläggPostat: ons aug 18, 2010 2:44 pm 
Hörning
Användarvisningsbild

Den var klurig. Måste nog läggas till listan på missar.... eller kan han ha hört det utifrån?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre aug 20, 2010 1:27 am 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Det her står om Heike på side 66 i Ravnens Vinger: "I det hele tatt var han noe av en språkbegavelse. På utrolig kort tid lærte han seg slovensk; tidligere hadde han lært svensk og østerriksk. Og nå føyet han rumensk til språkforrådet sitt."

Nå står det ikke noe om hvor han lærte seg tysk (østerriksk), men jeg antar at det kan ha vært på den lange veien fra Wien via Salzburg til Slovenia. Reisen tok flere måneder, og noen mennesker må de vel ha møtt på sin vei. For øvrig kan det vel hende at Sölve har snakket både på tysk og svensk til ham? :ponder2:

Jeg synes forresten det er nesten like rart at Heike lærte seg svensk, for han snakket jo sjelden eller aldri selv, hørte bare på når Sölve fortalte ham om Isfolket. Jeg vil tro at selv ikke for et lite barn er det så lett å lære et språk uten å bruke det muntlig. Å forstå det - ja, men å senere kunne snakke det - nei. Og etter at Sölve døde, tok det jo 14 eller 15 år før Heike i det hele tatt hørte svensk igjen. Skulle tro han hadde glemt det meste på den tiden.

InläggPostat: fre aug 20, 2010 11:50 am 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Han hadde kanskje et godt språkøre?? :whistle:
Eller han snakket med seg selv, som små barn gjør, når han var alene og på den måten brukte ordene han hadde hørt fra faren.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar